Mät arbetsglädje för att skapa positiv förändring 

André Francois, medgrundare av Happy at Work, var med på vår senaste LinkedIn live där han berättade mer om att mäta och förbättra arbetsglädje. Varför startade han Happy at Work? Svaret är enkelt: traditionella medarbetarundersökningar var tråkiga, omfattande och gav sällan konkreta resultat. André ville skapa något bättre, något som verkligen påverkar arbetsplatsens dynamik. 

grupp medarbetare som hoppar tillsammans

Kopplingen mellan hälsa och prestanda  

Det finns en tydlig koppling mellan hälsa och prestation, och Happy at Work har identifierat denna trend som nyckeln till en framgångsrik arbetsplats. När trivseln sjunker på arbetsplatsen, sjunker även den potentiella försäljningen. Men hur mäter man och vilka frågor är avgörande? Mätningen börjar med att fokusera på företagets nyckelfrågor och vad som är viktigt för deras framgång. Hälsorelaterade frågor, både mentala och fysiska, samt aspekter som personlig utveckling och ledarskap tas med, och antalet frågor hålls minimalt för att öka deltagandet. För att motivera svarandet måste undersökningen vara snabb och användarvänlig. Med en tidsram på max 10–15 minuter och en mobilanpassad plattform har Happy at Work lyckats göra processen till något enkelt och tillgängligt. 

Att involvera medarbetarna är också något som är avgörande. Ett snabbt agerande med ett kortare möte eller sammanfattningar per e-post är att föredra. Då större möten kräver mer planering och kan leda till att det inte blir av, vilket gör att resultaten i sig ignoreras. Dessutom uppmuntras företag att agera snabbt och involvera sina anställda i att hitta lösningar. Vidare har Happy at Work förändrat fokus från att bara mäta arbetsplatsupplevelsen till att inkludera frågor om hälsa, förmåner och inkludering. Det handlar inte bara om hur du upplever ditt arbete, utan om hur det påverkar ditt välbefinnande.  

Verktyg för individuell förbättring och företagssuccé 

Happy at Work fungerar som en katalysator för förändring. De erbjuder inte bara insikter utan också verktyg för företag att agera enda ner till individnivå. Undersökningarna besvaras alltid anonymt, men de använder sig av ett verktyg där man kan spåra medarbetare vars svar visar tecken på något behov av hjälp. Funktionen avslöjar dock inte medarbetaren, utan hen kan fortfarande välja att vara anonym och få coaching skickad till sig. Arbetsgivaren vet inte vem som får coachingen, men vet att den används där den behövs.    

För att veta att företagen är på rätt spår kan man använda sig av en betygsskala från 1–10, där 7 och uppåt anses som bra, och självklart uppmanas företagen att sträva efter höga betyg. Det är dock viktigt att vara medveten om naturliga svängningar och förstå att påverkan från yttre faktorer, som årstidsväxlingar, kan vara en del av variationen. Happy at Work har nämligen sett trender där trivseln går ner under de mörkare månaderna, vilket inte är företagets fel i sig. Tider av lågkonjunktur och påverkan från externa stressfaktorer, som pandemier, ger också Happy at Work värdefulla insikter. Att kunna urskilja olika nyanser av nedgångar gör det möjligt för arbetsgivare att skilja ut utmaningar som är relaterade till omvärlden och därmed underlättar förståelsen och förbättringsarbetet. 

Skräddarsydda mätningar för glädje och framgång 

André delar exempel där Happy at Work har lett till positiva förändringar på individnivå och framsteg för företag som har implementerat förbättringsåtgärder. Med möjlighet att skräddarsy mätningarna, genomföra dem med önskad frekvens och engagera medarbetare i förbättringsprocessen, blir Happy at Work en partner för att skapa en arbetsplats där glädje och framgång går hand i hand. 

Missade du vår LinkedIn Live med André kan du nu höra den i vår podcast Visionary Wellbeing. Du hittar även André Francois och Happy at Work på LinkedIn där du kan höra av dig om du vill veta mer om det viktiga målet med arbetsglädje. 

 
André Francois på omslaget av podden Visionary Wellbeing

Om André Francois

André Francois är ordförande och medgrundare till företaget Happy at Work, som är en digital tjänst för att mäta och övervaka välbefinnandet i olika organisationer. André är en svensk-fransk entreprenör som tror att kombinationen mellan hårt arbete och rätt team kan åstadkomma vad som helst.  

Han har alltid varit passionerad för nya idéer och affärer, och att kombinera det med att skapa ett bättre samhälle är pricken över i:et. Just nu ligger huvudfokuset på att bygga och ta Happy at Work framåt för att skapa mer arbetsglädje. 
 
Föregående
Föregående

Scandic:s satsning på hälsa och välmående

Nästa
Nästa

Bli samarbetsskicklig för dig själv, ditt team och omvärlden