Scandic - Ett engagerande hälsoprogram för 20.000 medarbetare

Scandic är Nordens ledande hotellkedja med nära 300 hotell på över 130 platser och med ett starkt fokus på hållbarhet.

Scandic och Aumla inledde ett samarbete under hösten 2022 med fokus på att bidra till bättre hälsa och välmående bland Scandics medarbetare. Bakgrunden till samarbetet är Scandics starka kultur där medarbetarna är nyckeln för varje enskild hotellgästs upplevelse.

Information från Scansics Hållbarhetsredovisning 2022

NÖJDA MEDARBETAER

Hög medarbetarnöjdhet och en stark kultur har alltid varit en framgångsfaktor, och det är särskilt betydelsefullt när behovet av personal är stort. Under 2022 genomfördes två medarbetarundersökningar med fokus på engagemang, mångfald och inkludering samt hälsa och välbefinnande. Resultaten visar tydligt att Scandic är en arbetsplats som starkt värnar mångfald och inkludering. Till följd av undersökningarna har vi valt att prioritera hälsa och välbefinnande som ett koncernövergripande fokusområde för 2023. Scandics resultat ligger i nivå med jämförbara branscher, men vi har högre målsättningar än så. Scandics ambition är att fortsätta mäta medarbetarnöjdhet med ökad frekvens för att regelbundet ta del av anställdas åsikter och snabbare se resultaten av prioriterade åtgärder.

Uppdrag

  • Aumla fick till uppdrag att designa och implementera ett program för hälsa och välbefinnande för hela Scandics organisation vilket förutom Norden även inkluderade Tyskland och Polen.

  • Syftet var att öka medvetenheten och kunskap kring hur man kan främja hälsa inom tre olika områden - mental, fysisk och social hälsa.

  • Förutom kunskapshöjande innehåll så inkluderades även praktiska exempel och övningar som kan genomföras av den enskilda individen eller tillsammans i grupp.

  • Programmet delades upp i två arbetsområden

    • Centralt support: Utveckling av ett digitalt program för hälsa och välmående tillgänglig för alla anställda genom Scandics läroplattform.

    • Aktivering av hotell: Online-evenemang, verktyg och workshops genomfördes med hotellchefer och hälsoambassadörer på alla hotell för att ge dem stöd i planering och genomförande av lokala initiativ.

  • Utöver dessa två områden så bidrar Aumla med utformning av internkommunikation för att skapa ett högt engagemang bland både team medlemmar och chefer.

Resultat (efter första 6 månaderna)

  • Den första modulen om mental hälsa lanserades i maj 2023 och är nu tillgänglig för över 20 000 anställda. Den andra modulen om fysisk hälsa lanseras i september, följt av modulen om kost och nutrition i november och social hälsa som kommer att lanseras under första kvartalet 2024.

  • Över 300 hälsoambassadörer har utsetts och deltagit i två online-evenemang. Dessa har samarbetat nära sina hotellchefer för att skapa en hälsoplan för sitt hotell. Ett stort antal aktiviteter har redan genomförts med fokus på förbättrad mental, fysisk och social hälsa.

  • Arbetet med hälsa och välmående betraktas som ett utmärkt sätt att introducera nya medlemmar i Scandics företagskultur. Arbetet förväntas också ha en positiv effekt på personalomsättning och engagemang bland medarbetare då det stärker lagandan och ökar känslan av tillhörighet.

  • Programet har även främjat ett kunskapsutbyte mellan länderna vilket gjort att man tagit tillvara på lokal expertis och effektiviserat arbetet.

Scandic målsättning var att deras hälsa- och välbefinnandeindex skulle överstiga eller uppgå till minst 8,0 2025. Det nåddes redan i april 2023.

 

Ta steget mot en mer hållbar och engagerad arbetsplats - Boka en kostnadsfri konsultation

Nästa
Nästa

Naturskyddsföreningen i samarbete med Aumla för hållbar hälsa i det hybrida arbetslivet