Hälsofrämjande arbete - Aumla & Happy at work i samarbete för bättre hälsa & arbetsmiljö

Tillsammans med Happy at Work erbjuder Aumla en enkel och tydlig struktur för företag att arbeta hälsofrämjande och ge sina medarbetare ett individuellt stöd. 

Kvinna som arbetar på distans

Då den hybrida arbetsplatsen för många blivit en ny standard skapar det nya krav på arbetssätt och ledarskap. Inte minst när det kommer till företagskultur och hälsofrämjande aktiviteter. Många medarbetare föredrar möjligheten att få välja själva. Med det tillkommer också ett behov av företag att se över hur man på bästa sätt kan stödja individer och team som helt eller till viss del arbetar på distans. 


Genom en bra struktur för hälso- och arbetsmiljöarbetet skapas rätt förutsättningar för bättre hälsa och engagemang bland medarbetare, oavsett vart de befinner sig. 


“Det kan vara väldigt svårt för chefer att veta hur medarbetarna trivs och hur de mår, särskilt när många arbetar på distans. Därför är vi väldigt glada för vårt samarbete med Happy at Work där vi kan erbjuda en smidig digital tjänst för att mäta och följa upp arbetsmiljö och medarbetarhälsa”, berättar Miriam Sundholm, Aumlas grundare.

Aumlas målsättning är att hjälpa tusentals företag och individer att prioritera sin hälsa och välmående för att bli mer hållbara. 

Glada och engagerade medarbetare på hållbar arbetsplats

Vi på Aumla har sedan tidigare erbjudit digitala program inom kost, träning och mental hälsa. Medarbetaren får tillgång till programmen via Aumlas app. Tillsammans med Happy at work kan vi nu utöka vårt erbjudande till företag som hjälper arbetsgivaren att på ett konkret vis förstå:

  • Hälsa & välmående 

  • Engagemang 

  • Arbetsbelastning

  • Trivsel 

  • Övriga frågor (kan läggas till baserat på behov)

Tack vare Happy at work blir det enklare för företag att kontinuerligt utvärdera sin arbetsmiljö och se effekterna av sina hälsofrämjande aktiviteter. Detta gör att du snabbt kan identifiera negativa trender inom din organisationen, så att du kan lösa problemen innan det är för sent.

Det kombinerade erbjudandet går under namnet “Happy & healthy at work “

Hur funkar det?

  • Medarbetarna får svara på två enkla frågor i veckan, och resultatet sammanställs anonymt på grupp och organisationsnivå

  • Utökade och anpassade frågeformulär kan användas för fördjupade insikter kring medarbetarnas hälsa, engagemang & behov

  • Individer som vill få stöd med sin hälsa kan välja att gå ett digitalt program från Aumla utan att arbetsgivaren får kännedom om vilket 

  • Individer i riskzon kan snabbare identifieras och få ett utökat stöd  och coachning från Aumlas erfarna hälsocoacher. 

Det gemensamma erbjudandet/ “Happy & healthy at work “ skapar möjlighet att arbeta hälsofrämjande och förebyggande på flera nivåer: individ – grupp och organisation. 


Fördelarna på kort sikt är:

  • Enklare upptäcka problem i tid 

  • Ge individuellt stöd

  • Se effekter av insatser 


På längre sikt blir effekterna:

  • Minska kostnader (för t.ex sjukfall, rekrytering)

  • Ökade intäkter (bättre effektivitet, problemlösning, kundnöjdhet)

  • Starkare varumärke (nöjdare medarbetare & kunder)

Då behovet hos medarbetarna är olika och förändras över tid har det varit viktigt för oss att erbjuda en flexibel och kostnadseffektiv model. Som företag betalar man därför enbart för de tjänster som nyttjas.


Vikten av tydliga och mätbara mål

Utöver en god plattform, ett tydligt erbjudande till medarbetare och rutiner så rekommenderar Aumla att man som företag också sätter upp tydliga mål för det hälsofrämjande arbetet som kan följas över tid. Mål kan till exempel vara:

  • Minskad sjukfrånvaro

  • Ökat engagemang 

  • Ökad trivsel 

  • Minskad personalomsättning 


Genom den dashboard & översikt man får genom Happy at Work blir det lättare att utveckla och utvärdera arbetet med arbetsmiljön och medarbetarhälsa.

Fördelarna för medarbetarna är att de snabbt kan få ett personligt stöd oavsett behov. Dessutom kan de anförtro sig till en av våra hälsocoacher helt anonymt utan att behöva blanda in HR, vilket gör att fler kan vara benägna att be om hjälp i tid. 



Konceptet Happy & Healthy at Work är framtaget för att kunna ta steget längre när det kommer till att skapa välmående arbetsplatser. Något vi har jobbat med länge och är glada över att nu kunna erbjuda i större skala.

- Andre Francois, medgrundare och VD för Happy at Work



För mer information kontakta Aumlas grundare Miriam Sundholm på miriam@aumla.se eller boka ett möte direkt.

 

Om Happy at work 

Happy at Work är en digital tjänst för att enkelt och automatiskt kunna följa upp sin arbetsmiljö och andra områden inom organisationen. Med hjälp av notifieringar och snabb visualisering av data kan ni jobba preventivt för att förbättra arbetsmiljö och kultur.


Om Aumla

Aumlas vision är att hjälpa tusentals företag att skapa arbetsplatser där medarbetarna är sina bästa jag. Genom workshops, onlinekurser, hälsomätningar och coachning hjälper vi er att skapa en långsiktigt hälsosam företagskulturer med friska, glada och produktiva medarbetare.

Föregående
Föregående

Aumla lanserar program för mer mental balans & välmående hos företag

Nästa
Nästa

Aumla anywhere -digital friskvård för företag